Reizigersvragen van de maand
In elke editie van NS Dagje Uit-magazine beantwoorden we brandende vragen van onze reizigers. Heb jij ook een vraag, stel 'm dan snel via dit online formulier en maak kans op een treinreis naar Londen voor twee!
Hoe kan ik met mijn handicap het beste gebruikmaken van de trein?
NS helpt je graag om je reis zo aangenaam mogelijk te maken. Zo kun je gratis gebruikmaken van NS Reisassistentie, waarbij een opgeleide assistentieverlener je op het station helpt bij de in- en uitstap. Op dit moment kun je Reisassistentie aanvragen voor de meeste NS-stations in Nederland. Reisassistentie is 24/7 aan te vragen, dus ook voor nachttreinen. Om online Reisassistentie door NS of een andere vervoerder aan te vragen voor jouw reis, moet je eerst je gegevens aanvullen in je Mijn NS-account. Hier geef je aan met welk(e) hulpmiddel(en) je reist en wie je contactpersoon in geval van nood is.
Reis je met een rolstoel, scootmobiel of aangepaste fiets? Dan mag deze mee in de trein. Deze moet wel voldoen aan bepaalde voorwaarden, zodat we jou en je hulpmiddel veilig kunnen vervoeren. Ook een hulphond mag onder voorwaarden gratis mee in de trein. Op deze pagina vind je alle informatie over reizen met een motorische beperking.
Ook met andere beperkingen kun je bij NS terecht. Je leest er meer over op onze pagina Reizen met een beperking.
Ik kan moeilijk achteruit rijden. Hoe kom ik achter de rijrichting van mijn trein?
Op de informatieborden boven onze perrons vind je naast reisinformatie tegenwoordig ook de vertrekrichting van de trein. Dat is handig om te weten als je liever niet achteruit rijdt. Of als je graag voor- of juist achterin wil instappen. Het pijltje in de afbeelding van de trein geeft aan wat de vertrekrichting van de trein is: 1. Zorg dat je recht voor het perronbord staat. 2. Zie je een pijltje naar links? (zoals hieronder in het voorbeeld) 3. Draai nu naar het perron toe: de trein vertrekt naar links.
Wat is het (nood)nummer van NS dat je kunt bellen bij overlast in de trein of wanneer je een onveilig gevoel hebt?
Stuur een WhatsApp of sms-bericht naar nummer 06 13 18 13 18, om overlast of onveilige situaties in de trein of op het station te melden. Hiermee kom je direct in contact met onze Meldkamer NS. Per situatie wordt bekeken welke opvolging nodig is. Als het gaat om een melding waarbij directe ondersteuning gewenst is, zal assistentie ingeroepen worden van een flexibel Veiligheid & Service-team of politie. In andere situaties kan contact gelegd worden met de conducteur. De conducteur kan dan bijvoorbeeld besluiten om de overlastgevers aan te spreken of om assistentie in te roepen van Veiligheid & Service op het eerstvolgende station. Elke melding is maatwerk.
Samen met de overheid, ProRail en politie werken we dagelijks aan een veiliger openbaar vervoer.
Belangrijk: in situaties waarin spoedeisende hulp noodzakelijk is, bel je altijd 112.
Lees voor meer informatie het artikel Veiligheid in de trein en op het station.
Direct naar... › NS Flex › Reisinformatie › NS Zakelijk › Klantenservice
Onze producten › Kaartjes & Toeslagen › Abonnementen › Deur tot deur › Dagje uit › Internationale treinkaartjes
Meer NS › Over NS › Werken bij NS › Mobiliteitsadvies › Nieuws › Prestaties