Reizigersvragen van de maand
In elke editie van NS Dagje Uit-magazine beantwoorden we veelgestelde vragen die voor veel reizigers relevant zijn. Heb jij ook een vraag? Stel 'm gerust via ons online formulier en maak kans op twee tickets naar Parijs met Eurostar!
Bestaat er een Interrail voor volwassenen?
Zeker! Interrail biedt passen voor verschillende leeftijden:
- Kinderen: 4 t/m 11 jaar
- Jongeren: 12 t/m 27 jaar
- Volwassenen: 28 t/m 59 jaar
- Senioren: vanaf 60 jaar
Met een Interrail-pas kun je flexibel door tal van Europese landen reizen. Er zijn verschillende soorten passen en reisduur-opties. De prijs hangt af van de leeftijdsgroep, het type pas en de gekozen reisduur. Een volledig en actueel overzicht vind je op de website van Interrail.


Als iemand met een (klein) kind reist, heeft dat kind dan recht op een eigen zitplaats? Speelt de leeftijd van het kind daarbij een rol?
Ja, de leeftijd van het kind bepaalt of het recht heeft op een eigen zitplaats:
- Kinderen t/m 3 jaar: reizen gratis mee en hebben geen eigen zitplaats. Als het druk is, neemt de begeleider het kind op schoot. Zijn er genoeg vrije plekken, dan mag het kind uiteraard wel apart zitten.
- Kinderen van 4 t/m 11 jaar: hebben recht op een eigen zitplaats met het Kids Vrij-abonnement of een Railrunner-ticket.
Wat is het oudste en wat het nieuwste station van Nederland?
Het oudste station is Valkenburg, gebouwd in 1853. Een prachtig rijksmonument, ontworpen door Jacobus Enschedé en gemaakt van lokaal krijtsteen. Het nieuwste station is Zwolle Stadshagen.


Hoe werkt de paspoortcontrole bij internationale treinreizen?
Binnen het Schengengebied zijn de meeste grenscontroles afgeschaft. Je kunt dus meestal zonder paspoortcontrole reizen, en vaak merk je niet eens dat je een grens passeert. Reis je naar of via een land buiten Schengen, zoals het Verenigd Koninkrijk, dan is er wél controle. Soms gebeurt dit op het station van vertrek, zoals bij Eurostar naar Londen (controle in Amsterdam of Rotterdam). In andere gevallen gebeurt het aan boord van de trein of op het aankomststation.
Hoe houdt NS de rails koel genoeg bij tropische warmte?
Het onderhoud en de aanleg van het spoor in Nederland wordt gedaan door ProRail. Spoorstaven kunnen temperaturen aan van -20°C tot +60°C. Door warmte zetten ze uit, door kou krimpen ze weer.
Vroeger werden er voegen tussen de rails geplaatst om die beweging op te vangen. Tegenwoordig wordt meestal voegloos spoor gebruikt: lange stukken spoor die aan elkaar gelast zijn tot één geheel. Deze constructie kan spanningen door uitzetten en krimpen goed opvangen.
Op plekken waar voegloos spoor niet mogelijk is – bijvoorbeeld op lange bruggen – legt ProRail compensatielassen aan. Dat zijn kleine openingen tussen de rails die ruimte geven om met de temperatuur mee te bewegen.

Direct naar... › NS Flex › Reisinformatie › NS Zakelijk › Klantenservice
Onze producten › Kaartjes & Toeslagen › Abonnementen › Deur tot deur › Dagje uit › Internationale treinkaartjes
Meer NS › Over NS › Werken bij NS › Mobiliteitsadvies › Nieuws › Prestaties