Zo rijdt Martijn extra zuinig van station naar station
Duurzaam ondernemen is belangrijk voor NS, ook in de cabine. Martijn de Jong is al sinds 2001 machinist, een droom die uitkwam. Hij kent de locomotief als geen ander en legt uit hoe energiezuinig rijden werkt.
Wat is energiezuinig rijden?
‘Zo veel mogelijk uitrollen’, dat is waar energiezuinig rijden volgens Martijn op neerkomt. ‘Met het uitrollen bedoel ik dat je geen gas meer geeft. De methode van het uitrollen bestaat uit drie stappen. Ik start met het zo snel mogelijk laten optrekken van de trein. Als ik op de maximumsnelheid zit, blijf ik die snelheid handhaven. Voor de derde stap zet ik de motor uit. Dan kan het uitrollen beginnen, wat in de huidige dienstregeling wel twintig kilometer kan zijn.’ Speciale software van NS ondersteunt de machinisten bij het uitrollen. Deze tool weet hoe snel de trein uitrolt, volgt de gps en kent de aankomsttijd op het station. Op het scherm van de software verschijnt continu een tijd, nu is het voor machinisten de kunst om zo dicht mogelijk bij het getal nul te rijden.

Waarom is deze methode zo belangrijk?
‘Ik kan een hele waslijst aan voordelen opnoemen. Om te beginnen is duurzaamheid de belangrijkste. Door het uitrollen gebruiken we namelijk een stuk minder stroom. Daarnaast is voor de reiziger de treinreis comfortabeler, omdat de trein minder schommelt. Ook neemt de kracht op de knieën van de conducteur af en dat heeft weer een positief effect op onze gezondheid. Verder is er minder slijtage aan de trein en het spoor, een lagere geluidsproductie en hierdoor minder geluidsoverlast voor de omgeving.’
Hoe verandert energiezuinig rijden jouw werk?
Naast de verschillende voordelen zorgt het uitrollen ook voor veranderingen voor de machinisten zelf. Volgens Martijn is de werkwijze een mooie toevoeging aan hun vakmanschap. ‘Eerst lag de focus als machinist vooral op punctualiteit en veiligheid. Nu is energiezuinig rijden daar nog bijgekomen. In het begin was dat wel even wennen. Zo ben ik een keer te vroeg gestart met uitrollen en arriveerde ik te laat op het station. Maar er zijn ook andere factoren, zoals de wind, de drukte in de trein en de lengte van de trein, die invloed hebben op het rijden. Elke situatie is anders en telkens pas je als machinist je vakmanschap toe om zo veel mogelijk energie te besparen. Wat elke dag weer een leuke uitdaging is.’

Wist je dit al?
Een sprinter gebruikt tijdens het rijden van het ene naar het andere station maar twee derde van de afstand stroom.
Martijn bespaarde binnen een maand al 12% van de energie op zijn trajecten door het energiezuinig rijden.
Alle treinen van NS rijden op groene (wind)energie.
Tekst: Lea de Jonge. Beeld: De beeldredaktie / Gerlinde Schrijver.
Direct naar... › NS Flex › Reisinformatie › NS Zakelijk › Klantenservice
Onze producten › Kaartjes & Toeslagen › Abonnementen › Deur tot deur › Dagje uit › Internationale treinkaartjes
Meer NS
› Over NS › Werken bij NS › Mobiliteitsadvies › Nieuws › Prestaties