Nieuwe dienstregeling 2024

Meer treinen, sneller naar Berlijn en een rechtstreekse Intercity Direct tussen Amsterdam en Breda. Op 10 december start de nieuwe dienstregeling van NS. Wat gaat er veranderen, en hoe komt zo’n nieuwe dienstregeling tot stand?

Hoe komt NS tot een nieuwe dienstregeling?

‘Het ontwikkelen van een nieuwe dienstregeling begint bij de wensen van de reiziger. Hoeveel reizigers willen op welk moment van A naar B? Op basis hiervan gaan we aan de slag,’ vertelt Thijs van Daalen, strategisch adviseur treindienst bij NS. Dat is geen kwestie van wat aantekeningen maken op de achterkant van een bierviltje. Het maken van een nieuwe dienstregeling duurt lang. ‘Zeker wanneer je de infrastructuur moet uitbreiden omdat er meer treinen gaan rijden,’ legt Thijs uit. ‘Of als je materieel moet aanschaffen of personeel gaat opleiden. NS probeert jaren vooruit te denken om te zorgen dat alles wat nodig is op tijd gereed is. Het ontwikkelen van de dienstregeling is een complexe puzzel. Daarom zijn er veel experts, ontwerpers en planners bij betrokken, ieder vanuit een eigen vakgebied.’

Wat verandert er precies?

Op 10 december start de nieuwe dienstregeling. Tussen de grote steden rijden straks weer vier Intercity’s per uur, ook in de weekenden en in de daluren. Veel populaire trajecten die in 2023 nog niet uitgebreid konden worden, krijgen nu weer meer verbindingen. Zo komt de rechtstreekse Intercity Direct over de hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam terug. Ook gaat de frequentie van diverse Sprinters omhoog. Op rustige momenten gaan op een aantal trajecten juist minder Sprinters rijden. In totaal rijden we daarmee 1800 extra treinen per week. Een andere belangrijke wijziging: de reistijd naar Berlijn wordt een halfuur korter. Benieuwd naar alle veranderingen? Lees dan verder op ns.nl/dienstregeling.

Is ons reisgedrag veranderd?

De nieuwe dienstregeling past beter bij het nieuwe reisgedrag na corona. Op sommige momenten, zoals op vrijdag, nemen minder reizigers de trein. In het weekend tikt het reizigersaantal weer niveaus aan van voor corona. Dinsdag en donderdag zijn typische forensendagen geworden. We hebben het afgelopen jaar veel nieuwe conducteurs en machinisten aangenomen om de uitbreiding mogelijk te maken. Met de nieuwe dienstregeling profiteren zoveel mogelijk reizigers van de verbeteringen.

Rijden er treinen met kerst en oud en nieuw?

Vanaf 25 december tot en met 5 januari rijden we een vakantiedienstregeling, omdat er tijdens de kerstvakantie minder mensen met de trein reizen. Deze vakantiedienstregeling houdt in dat we doordeweeks ongeveer dezelfde dienstregeling rijden als in het weekend. Op werkdagen blijven overdag minimaal twee treinen per uur rijden. Op drukke trajecten, met name van en naar Amsterdam Centraal, rijden de treinen vaker. Met oud en nieuw geldt, zoals elk jaar, een bijzondere dienstregeling zodat ook onze collega’s de jaarwisseling thuis met familie of vrienden kunnen vieren. Op 31 december 2023 rijden er na 20.00 uur geen treinen meer, behalve treinen die de rit naar de eindbestemming nog af moeten maken. De treindienst wordt op 1 januari 2024 rond 10.00 uur weer opgestart. Vanaf 01:00 uur rijdt wel het nachtnet Rotterdam - Delft - Den Haag - Leiden - Schiphol - Amsterdam - Utrecht, met extra stops op Amsterdam Bijlmer en Amsterdam Sloterdijk.

Wil je weten wat de aangepaste dienstregeling voor jou betekent?

Plan je reis dan voor vertrek met de Reisplanner in de NS-app of op ns.nl.

Tekst: Joosts Smets, met dank aan Thijs van Daalen. Beeld: Yoko Heiligers

Direct naar... › NS Flex › Reisinformatie › NS Zakelijk › Klantenservice

Onze producten › Kaartjes & Toeslagen › Abonnementen › Deur tot deur › Dagje uit › Internationale treinkaartjes

Meer NS › Over NS › Werken bij NS › Mobiliteitsadvies › Nieuws › Prestaties


› Disclaimer › Privacy › Cookies › Bedrijfsinformatie › Voorwaarden en folders

NS Logo blauw