Reizigersvraag van de maand: winterweer
Dit jaar beantwoorden we in elke editie van NS Dagje Uit-magazine een vraag van één van onze reizigers. Deze keer: Hoe komt het dat er in Nederland problemen zijn op het spoor bij vorst en sneeuw en in de Alpenlanden bijna niet, terwijl het daar strenger vriest en er veel meer sneeuw valt?
Minder voorspelbaar
Ook in Zwitserland en Oostenrijk leggen ze treindiensten stil wanneer er een sneeuwstorm voorbij raast. En ook daar hebben ze te maken met wisselstoringen. ‘Maar omdat deze landen verzekerd zijn van sneeuw, zijn ze er ook anders op voorbereid,’ vertelt Dunya Plat, Programmamanager Seizoensvoorbereidingen bij NS. ‘Vergelijk het met wateroverlast in Nederland: wij bouwen dijken. In de Alpen weet je dat het elke winter gaat sneeuwen. Daarom is het systeem daarop aangepast. Bij ons in Nederland komt winterweer steeds minder vaak voor, maar het is ook minder voorspelbaar en extremer geworden.’
Grote brokken sneeuw
Valt er een pak sneeuw? Dan kunnen er onder oudere rijdende treinen grote klompen sneeuw en ijs aangroeien. Deze brokken kunnen losbreken en schade veroorzaken bij de volgende trein die passeert. Als ze in een wissel belanden kan dit storingen opleveren. Om dat tegen te gaan wordt de onderkant van treinen in de winter met glycol besproeid. Aan deze antivrieslaag kan sneeuw zich moeilijk hechten.
Sneeuw kan ook kortsluiting veroorzaken. De luchtaanzuiging voor het ventilatiesysteem van treinmotoren zit vaak op een lage plek aan de zijkant van de trein. Stuifsneeuw komt mee in de luchtstroom en raakt zo in de behuizing van de elektrische installaties in treinen. Ook vocht van smeltende sneeuw kan tot kortsluiting leiden. NS werkt hard om treinen beter bestand te maken tegen winterweer.
Verwarmde wissels
Wissels kunnen bevriezen als er sneeuw of ijs tussen de bewegende onderdelen komt. Het verwarmen van de wissels kan dat voorkomen. Zodra het koud wordt, verwarmt ProRail daarom 5500 van de ruim 7000 wissels met wisselverwarming. In de Alpen zijn de wissels allemaal elektrisch verwarmd, maar ons land telt veel meer wissels. Om het gehele spoorsysteem aan te passen is een miljardeninvestering nodig – en zelfs daarmee kun je niet alle verstoringen voorkomen bij zwaar winterweer. Daarnaast hebben treinen voldoende stroom nodig om goed te kunnen rijden. Door ijsvorming op de bovenleiding vermindert het contact en slijt de stroomafnemer op de trein sneller. In het ergste geval krijgt de trein geen stroom, waardoor hij niet verder kan rijden. IJs kan ook leiden tot spanningswisselingen in de bovenleiding, Het beveiligingssysteem grijpt dan in en zorgt dat de trein stil komt te staan. Om ijsaangroei te voorkomen is het belangrijk dat er zoveel mogelijk treinen blijven rijden.
Winterdienstregeling
NS en ProRail vinden het belangrijk dat reizigers ook bij slecht weer veilig en betrouwbaar kunnen reizen met de trein. ‘Daarom wordt er een winterdienstregeling ingezet als er winterweer verwacht wordt,’ vertelt Dunya Plat. ‘Dan rijdt ongeveer 80% van de treinen. Waar mogelijk worden treinen verlengd om reizigers meer plek te bieden. Zo halen we ongeveer 90% van de reguliere vervoerscapaciteit. Bij extreem zwaar winterweer, waarbij de winterdienstregeling niet meer haalbaar is, rijden de treinen volgens een nooddienstregeling. Die kunnen we ongeacht de omstandigheden garanderen. Op dagen dat het KNMI een negatief reisadvies uitschrijft – en je je huis écht niet uit wil – kunnen mensen met cruciale beroepen of mensen in noodsituaties zo toch op hun plek van bestemming komen. Dankzij afspraken met andere vervoerders en sneeuwploegen die klaarstaan om de juiste wissels schoon te houden, kan 15% van de treinen dan blijven rijden. Maar gelukkig is het nog nooit nodig geweest deze nooddienstregeling in te zetten!’
Raadpleeg op winterse dagen vlak voor vertrek de NS-reisplanner voor de meest actuele reisinformatie.
Direct naar... › NS Flex › Reisinformatie › NS Zakelijk › Klantenservice
Onze producten › Kaartjes & Toeslagen › Abonnementen › Deur tot deur › Dagje uit › Internationale treinkaartjes
Meer NS › Over NS › Werken bij NS › Mobiliteitsadvies › Nieuws › Prestaties