Reizigersvragen van de maand
In elke editie van NS Dagje Uit-magazine beantwoorden we veelgestelde vragen die voor veel reizigers relevant zijn. Heb jij ook een vraag? Stel 'm gerust via ons online formulier en maak kans op twee tickets naar Parijs met Eurostar!
Wat zijn de reismogelijkheden voor 65- plussers om zo voordelig mogelijk te reizen?
Als 65-plusser heb je bij NS verschillende mogelijkheden om voordelig te reizen. We bieden twee NS Flex-abonnementen met korting voor 65-plussers en een combinatie van het Dal Voordeel-abonnement met Keuzedagen. Hieronder zetten we de opties voor je op een rij.
NS Flex-abonnementen voor 65-plussers
Met NS Flex-abonnementen reis je flexibel en zonder saldo op je OV-chipkaart. Bij NS Flex betaal je je reiskosten, inclusief reizen met andere vormen van openbaar vervoer (zoals bus, tram en metro), namelijk maandelijks achteraf via automatische incasso.
Voor 65-plussers gelden gereduceerde abonnementskosten:
- NS Flex Dal Vrij: € 54,95 per maand (i.p.v. € 119,95 per maand). Hiermee reis je onbeperkt in de daluren, het weekend en op feestdagen.
- NS Flex Weekend Vrij: € 26,50 per maand (i.p.v. € 36,95 per maand). Hiermee reis je onbeperkt in het weekend en op feestdagen.
Dal Voordeel-abonnement met Keuzedagen
Ben je 60 jaar of ouder? Dan kun je Keuzedagen aanschaffen bij een Dal Voordeel-abonnement. Hiermee reis je 7 keer per jaar een hele dag vrij in de daluren, het weekend en op feestdagen. Daarnaast biedt het Dal Voordeel-abonnement het hele jaar door 40% korting op reizen tijdens de daluren, in het weekend en op feestdagen.
De kosten voor het Dal Voordeel-abonnement inclusief Keuzedagen zijn:
- 2e klas: € 100,90 per jaar (dat is omgerekend € 8,40 per maand).
- 1e klas: € 128,35 per jaar (dat is omgerekend € 10,70 per maand).
Met dit abonnement laad je saldo op je OV-chipkaart en combineer je voordelig reizen met een aantal vrij te kiezen reisdagen. Let op: Keuzedagen zijn niet te combineren met NS Flex-abonnementen.



Waarom is NS gestopt met catering in de trein?
In 2021 heeft NS afscheid genomen van Railcatering, de service waarbij reizigers in de trein eten en drinken konden kopen. Deze beslissing volgde op een tijdelijke stop tijdens de coronapandemie en kwam voort uit veranderende reisgewoonten. Waar Railcatering ooit een belangrijke rol speelde vanwege sobere stations zonder voorzieningen, zijn stations tegenwoordig uitgerust met winkels zoals Kiosk, Julia’s en AH to go. Hierdoor kopen veel reizigers nu hun koffie, snack of maaltijd vóór de reis op het station.
Hoewel Railcatering jarenlang goed werd gewaardeerd, was het concept daardoor niet langer rendabel. Met een breed aanbod op stations kunnen reizigers nog steeds gemakkelijk iets lekkers meenemen voor onderweg. Als eerbetoon aan de service hebben de Railcatering-uniformen een plek gekregen in de collectie van het Spoorwegmuseum.
Hoe gaat NS om met een verstoorde dienstregeling?
Met zoveel treinen die door het land rijden, is het natuurlijk mogelijk dat er af en toe verstoring of uitval plaatsvindt. Hoe wordt dat zodanig geregeld dat de dienstregeling voortgezet kan worden? Bekijk het in deze video.
Direct naar... › NS Flex › Reisinformatie › NS Zakelijk › Klantenservice
Onze producten › Kaartjes & Toeslagen › Abonnementen › Deur tot deur › Dagje uit › Internationale treinkaartjes
Meer NS › Over NS › Werken bij NS › Mobiliteitsadvies › Nieuws › Prestaties