NS is er voor iedereen
Bij NS is iedereen welkom, wat je leeftijd, ervaring, achtergrond, gender, seksuele voorkeur en karakter ook zijn. Dat geldt voor onze reizigers én onze medewerkers: verschillen zijn goud waard! Samen zetten we ons in voor diversiteit en gelijke kansen, voor mensen met een (arbeids)beperking en voor een inclusieve maatschappij.
Jij kunt jezelf zijn bij NS
Wat jouw verhaal ook is, jij kunt jezelf zijn bij NS. Iedereen krijgt gelijke kansen. Dat betekent vrouwen in de top en geen loonkloof tussen mannen en vrouwen. We streven naar een inclusieve werkomgeving waar iedereen zichzelf moet kunnen zijn.
Iedereen mag anders zijn, al is het soms fijn om ervaringen uit te wisselen met gelijkgestemden. Daarvoor heeft NS unieke netwerken zoals JongNS (voor jonge collega’s binnen NS die willen meedenken en bouwen aan de toekomst), Trainbow (voor homo’s, lesbiennes, biseksuelen, transgenders, intersekse personen en hun ‘straight allies’), VariatioNS (voor wie gelooft in de kracht van culturele diversiteit op de werkvloer) en Women iNSpire (voor vrouwen die zich inzetten voor gelijke kansen en het versterken van vrouwen binnen NS).
Daarnaast zet NS zich actief in voor meer culturele diversiteit en verwelkomt collega’s met een bi-culturele achtergrond. Door samenwerkingen met onder andere stichting UAF en Refugee Talent Hub stimuleren we de instroom van vluchtelingen met een verblijfsstatus.


Ook met een (arbeids)beperking
NS is er voor iedereen, ook voor mensen met een (arbeids)beperking. Als organisatie die een afspiegeling van de samenleving vormt, vinden we het belangrijk om dit signaal af te geven. Voor mensen met een (arbeids)beperking is het niet altijd makkelijk om een passende baan te vinden. NS vindt het belangrijk om deze banen te creëren – niet als korte opdracht, maar voor de lange termijn. Een goed voorbeeld is het werkgelegenheidsproject de Kabelstraat in Haarlem. Op deze productieafdeling van NS Treinmodernisering werken medewerkers met een kleine afstand tot de arbeidsmarkt dagelijks aan de productie van kabelbundels. Deze hoogwaardige kabels komen in dubbeldekstreinen terecht die duurzaam worden gemoderniseerd. Zo helpt NS mee om iedereen een plek te laten vinden.
Gelijkwaardig reizen met een beperking
Iedereen verdient een comfortabele en zorgeloze reis, ook reizigers met een beperking. NS biedt verschillende diensten en faciliteiten aan die je tijdens je treinreis en op het station ondersteunen. Voor veel reizigers met een visuele beperking is gesproken informatie onmisbaar. Daarom zorgen we ervoor dat de digitale informatie op de NS-website en in de NS-app geschikt is om te laten voorlezen met spraaksoftware. Sprinters en de nieuwste Intercity hebben een schuiftrede die het makkelijker maakt om gelijkvloers in te stappen en een hulphond mag gratis mee in de trein.

Heb je hulp nodig bij het in-, over- of uitstappen omdat je een motorische of visuele beperking hebt? Dan kun je NS Reisassistentie boeken. Ben je doof of slechthorend? Onze treinen zijn voorzien van visuele signalen – de rode lamp boven de deur wanneer deze sluit, bijvoorbeeld. En sinds het online Gebarenwoordenboek van het Nederlands Gebarencentrum werd uitgebreid met driehonderd OV-gebaren, kunnen NS-medewerkers én medereizigers die dat willen de juiste gebaren vinden om te communiceren met reizigers die doof of slechthorend zijn. NS Hoofdconducteur Els Quax miste de gebaren voor in- en uitstappen, machinist, sprinter en dubbeldekker in het Nederlands Gebarenwoordenboek en hielp mee met de update. ‘Gebarentaal is een verrijking voor iedereen,’ zegt Els. ‘Zelf gebruik ik gebaren niet alleen om te communiceren met mensen die gehoorproblemen hebben. Oogcontact gevolgd door gebaren biedt ook uitkomst bij reizigers die niet begrijpend kijken na een mededeling, bijvoorbeeld vanwege herrie in de trein, door een taalbarrière of gewoon omdat ze een koptelefoon dragen. En het is nog leuk ook, zeker als een gebarentolk verbaasd reageert wanneer ik een gesprek overneem!’

Koek eten voor een inclusieve maatschappij
Ook zelf kun je een steentje bijdragen. Sinds afgelopen december kun je als reiziger koeken van de Koeckebackers kopen in de StationsHuiskamers van NS. Zo help je op een smakelijke manier mee aan een mooiere wereld. Koeckebackers zet zich namelijk in voor een inclusieve maatschappij en biedt vluchtelingen, mensen in de bijstand en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans om werkervaring op te doen en hun talent te ontwikkelen, op weg naar een betaalde baan. Met de opbrengst van de koeken kan Koeckebackers bijvoorbeeld de taallessen bekostigen voor Marlon, die stage liep in de StationsHuiskamer van Bergen op Zoom. ‘Ik ben leraar geweest in de Filipijnen en ik vind het daarom leuk om contact met mensen te hebben,’ vertelt Marlon. ‘Ook hier dus, met klanten. Het werk is nog wel een beetje moeilijk voor mij, maar ik word goed begeleid. Gelukkig is er een rustige vibe in de StationsHuiskamer! Het maken van koffie vind ik het leukste om te doen. Als medewerker in StationsHuiskamer heb je verschillende taken en dat is uitdagend. In de bakkerij ben ik met name verantwoordelijk voor het inpakproces.’
Tekst: Joost Smets. Beeld: Sabrina Gaudio, Felix Kalkman, Daisy de Pater.
Direct naar... › NS Flex › Reisinformatie › NS Zakelijk › Klantenservice
Onze producten › Kaartjes & Toeslagen › Abonnementen › Deur tot deur › Dagje uit › Internationale treinkaartjes
Meer NS › Over NS › Werken bij NS › Mobiliteitsadvies › Nieuws › Prestaties