Reizigersvragen van de maand

In elke editie van NS Dagje Uit-magazine beantwoorden we veelgestelde vragen die voor veel reizigers relevant zijn. Heb jij ook een vraag? Stel 'm gerust via ons online formulier en maak kans op twee tickets naar Parijs met Eurostar!

Ik heb een visuele beperking en vind het lastig om mijn weg te vinden op drukke stations en bij het overstappen op ander openbaar vervoer. Hoe kunnen jullie mij hierbij ondersteunen?

We begrijpen dat reizen met een visuele beperking spannend kan zijn, zeker op drukke stations. Daarom hebben we op alle stations in Nederland geleidelijnen aangebracht die je stap voor stap de weg wijzen naar belangrijke plekken zoals kaartautomaten, in- en uitcheckpunten en perrons. Daarnaast kun je gratis NS Reisassistentie aanvragen op elk station waar NS-treinen stoppen. Een assistentieverlener begeleidt je dan graag van of naar de trein.

Daarnaast bieden we reizigers met een visuele beperking extra hulp op 27 stations met onze ‘1 Stap Verder’-service. Als je op deze stations aankomt, begeleidt een reisassistent je naar de eerstvolgende vorm van openbaar vervoer, zoals bus, tram, metro en taxi. Of naar de ‘halen en brengen’-plaats bij het station. Zo wordt reizen voor jou eenvoudiger en veiliger.

Meer over reizen met een visuele beperking

Ik kom met mijn rollator niet in de trein richting Groningen. Nog steeds geen gelijkvloerse instap. Hoe los ik dat op als ik spontaan op reis wil?

Onze Sprinters en de nieuwste Intercity-treinen zijn voorzien van een schuiftrede, die het makkelijker maakt om gelijkvloers in te stappen. Wil je van tevoren weten of jouw reis toegankelijk is? In de NS-app kun je onder het knopje ‘Reisopties’ de mogelijkheid ‘Toon alleen toegankelijke reizen’ aanzetten. Zo zie je direct bij je reisadvies of je zelfstandig kunt in- en uitstappen.

Is dat niet mogelijk? Dan kun je tot één uur vóór vertrek gratis NS Reisassistentie aanvragen op alle stations waar NS-treinen stoppen. Met deze service helpt een assistentieverlener je bij het in- en uitstappen. Je kunt NS Reisassistentie op drie manieren boeken: online via NS Reisassistentie, in de NS-app of telefonisch. Voor het online boeken maak je eenmalig een Mijn NS-account aan. We helpen je graag om je reis zo soepel mogelijk te maken!

Meer over reizen met een motorische beperking

Als het heel erg druk is in de spits en er geen zitplaatsen meer zijn mag ik dan als senior reiziger met een 2e klas abonnement ook in de 1e klas gaan zitten, omdat ik niet lang kan staan?

We begrijpen heel goed dat het vervelend kan zijn om tijdens de spits geen zitplaats te vinden, zeker als lang staan lastig is. Toch is het met een 2e klas abonnement helaas niet toegestaan om in de 1e klas plaats te nemen, ook niet wanneer het erg druk is.

Wel zijn er in onze treinen altijd een aantal zitplaatsen gereserveerd als priority seats. Deze zijn speciaal bedoeld voor reizigers die minder goed kunnen staan of lopen. Je vindt ze in zowel de 1e als de 2e klas, en altijd zo dicht mogelijk bij de ingang van de coupé, zodat ze goed bereikbaar zijn.

Direct naar... › NS Flex › Reisinformatie › NS Zakelijk › Klantenservice

Onze producten › Kaartjes & Toeslagen › Abonnementen › Deur tot deur › Dagje uit › Internationale treinkaartjes

Meer NS › Over NS › Werken bij NS › Mobiliteitsadvies › Nieuws › Prestaties


› Disclaimer › Privacy › Cookies › Bedrijfsinformatie › Voorwaarden en folders

NS Logo blauw