Reizigersvragen van de maand

In elke editie van NS Dagje Uit-magazine beantwoorden we veelgestelde vragen die voor veel reizigers relevant zijn. Heb jij ook een vraag? Stel 'm gerust via ons online formulier en maak kans op twee tickets naar Parijs met Eurostar!

Zoeken jullie nog machinisten?

Ja, we hebben zeker nog machinisten nodig! Als machinist bij NS speel je een cruciale rol in het veilig en op tijd vervoeren van onze reizigers. Daarnaast draag je direct bij aan onze duurzaamheidsdoelstellingen.

Bijdrage aan duurzaamheid:

  • Energiezuinig rijden: Door snel op te trekken naar de gewenste snelheid en vervolgens de trein te laten uitrollen, verbruik je minder energie. Deze rijstijl heeft geleid tot een jaarlijkse besparing van ongeveer 2%, wat neerkomt op circa 20 miljoen kWh en €2 miljoen aan energiekosten.
  • Gebruik van groene stroom: Sinds 2017 rijden al onze treinen op 100% windenergie. Als machinist ben je de bestuurder van een volledig groen vervoersmiddel en draag je bij aan een duurzamer Nederland.

Werken als machinist:

Als machinist bij NS start je altijd vanuit een standplaats dicht bij jou in de buurt en kun je door heel Nederland werken. We bieden een goed salaris en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Daarnaast krijg je een betaalde interne opleiding, zodat je volledig voorbereid aan de slag kunt.

Wil je bijdragen aan duurzaam vervoer en een carrière op het spoor? Bekijk dan onze vacatures en word machinist bij NS!

Bekijk de vacatures

Mag mijn hond mee in de trein?

Ja, je trouwe viervoeter mag gezellig met je mee! Kleine honden die op schoot of in een tas of mand passen, reizen gratis. Heb je een grotere hond? Dan koop je een Dagkaart Hond voor €3,50, waarmee je hond de hele dag onbeperkt kan meereizen. Assistentiehonden die herkenbaar zijn als hulphond of blindengeleidehond mogen gratis mee.

De Dagkaart Hond koop je eenvoudig online, in de NS-app of op het station bij een kaartautomaat of servicebalie. De kaart is de hele dag geldig in alle binnenlandse treinen, maar niet in NS-bussen, de Eurostar of de Nightjet.

Waarom ontbreken sommige perronnummers op stations?

Misschien is het je opgevallen: op stations zoals Utrecht Centraal ontbreken perronnummers, zoals 6, 10, 13, 16 en 17. Hoe zit dat?

Perronnummers zijn gekoppeld aan sporen, maar niet elk spoor heeft een perron. Sommige sporen worden bijvoorbeeld alleen gebruikt voor goederentreinen of om treinen te laten passeren. In andere gevallen bestaat het spoor niet meer, zoals spoor 6. Dat is jaren geleden verwijderd omdat het onhandig lag. Omdat de andere sporen al genummerd waren, is de bestaande nummering aangehouden.

Waarom wordt dat niet aangepast naar een logische, opeenvolgende nummering? Dat klinkt misschien eenvoudig, maar het zou betekenen dat álle borden op alle stations in Nederland vervangen moeten worden. Daarom blijft de nummering zoals die is.

Tekst: Liselotte Helleman. Beeld: Sabrina Gaudio, Martijn Martens.

Direct naar... › NS Flex › Reisinformatie › NS Zakelijk › Klantenservice

Onze producten › Kaartjes & Toeslagen › Abonnementen › Deur tot deur › Dagje uit › Internationale treinkaartjes

Meer NS › Over NS › Werken bij NS › Mobiliteitsadvies › Nieuws › Prestaties


› Disclaimer › Privacy › Cookies › Bedrijfsinformatie › Voorwaarden en folders

NS Logo blauw