Reizigersvragen van de maand

In elke editie van NS Dagje Uit-magazine beantwoorden we veelgestelde vragen die voor veel reizigers relevant zijn. Heb jij ook een vraag? Stel 'm gerust via ons online formulier en maak kans op twee tickets naar Parijs met Eurostar!

Hoe worden verloren voorwerpen in de trein teruggevonden, en wat is het meest bijzondere dat ooit bij NS is teruggebracht?

Ben je iets kwijtgeraakt in de trein of op het station? Meld het via ns.nl/verloren, dan gaan we direct voor je op zoek. Gevonden voorwerpen worden geregistreerd in een centrale databank. Zodra er een match is met jouw melding, ontvang je bericht en kun je het voorwerp ophalen of laten opsturen.

Jaarlijks worden duizenden spullen teruggevonden, van telefoons en koffers tot opvallende voorwerpen als een tuinset, sjoelbak, paspop, mini-motor, frituurpan mét een zak friet en zelfs een blindegeleidestok.

Meer informatie.

Hoe krijg ik een update in mijn gekozen reisschema als een overstap niet langer haalbaar is, en hoe vind ik het eerstvolgende alternatief?

De NS-app houd je automatisch op de hoogte van wijzigingen in je reis, als je een reis hebt gepland of opgeslagen. Je krijgt dan een melding zodra er iets verandert. Bijvoorbeeld bij vertraging of een gemiste overstap. De app laat dan direct het eerstvolgende reisalternatief zien, zodat je snel verder kunt. Lees er meer over op onze site.

Wil je liever proactief meldingen ontvangen die precies aansluiten op jouw reis, op het juiste moment (zonder dat je reizen hoeft op te slaan in de NS-app)? Dan kun je je Communicatievoorkeuren aanpassen in Mijn NS.

Hoe kom ik aan een begeleiderskaart om met mijn partner mee te kunnen reizen?

Als je partner niet zonder een persoonlijke begeleider kan reizen, kan hij of zij een OV-begeleiderskaart aanvragen. Met deze kaart mag jij als begeleider gratis meereizen in trein, bus, tram en metro.

De aanvraag kan eenvoudig online worden gedaan. Je partner vult daarvoor een formulier in en voegt een recente pasfoto toe. Na goedkeuring ontvangt hij of zij de OV-begeleiderskaart per post. De kaart is persoonsgebonden en vijf jaar geldig.

Tijdens de reis hoeft de begeleider niet steeds dezelfde persoon te zijn, zolang de reiziger niet zonder een persoonlijke begeleider kan reizen de kaart maar bij zich heeft.

Meer informatie over de begeleiderskaart vind je op onze site.

Is het mogelijk om groepskortingen te krijgen, ook als er niemand een abonnement heeft bij NS?

Ja! Met het Groepsticket Daluren reis je extra voordelig met 2 tot 7 personen, ook als niemand een NS-abonnement heeft. Het ticket is bedoeld voor reizigers die samen een dagje uit gaan en hetzelfde reisdoel hebben.

Je koopt het Groepsticket eenvoudig online of in de NS-app. Na betaling ontvang je de e-tickets voor de hele groep. Deze laad je in de NS-app of print je uit. De hoofdboeker is de enige die de hele reis aanwezig moet zijn. De overige reizigers mogen onderweg op tussengelegen stations in- of uitstappen.

Alle reizigers moeten in dezelfde trein reizen, op dezelfde datum en tijd, en samen kunnen aantonen dat ze bij dezelfde boeking horen.

Je betaalt één vast bedrag per groep voor een enkele reis op een zelfgekozen route. Hoe groter de groep, hoe lager de prijs per persoon:

  • 2 personen: € 36 (€ 18 p.p.)
  • 3 personen: € 36 (€ 12 p.p.)
  • 4 personen: € 40,25 (€ 10,06 p.p.)
  • 5 personen: € 44,50 (€ 8,90 p.p.)
  • 6 personen: € 48,75 (€ 8,12 p.p.)
  • 7 personen: € 53 (€ 7,57 p.p.)

Het Groepsticket is alleen geldig in de daluren.

Meer informatie vind je op ns.nl/groepsticket.

Direct naar... › NS Flex › Reisinformatie › NS Zakelijk › Klantenservice

Onze producten › Kaartjes & Toeslagen › Abonnementen › Deur tot deur › Dagje uit › Internationale treinkaartjes

Meer NS › Over NS › Werken bij NS › Mobiliteitsadvies › Nieuws › Prestaties


› Disclaimer › Privacy › Cookies › Bedrijfsinformatie › Voorwaarden en folders

NS Logo blauw